Obyčejná reklama ve vyhledávání Google (a Seznamu) funguje takto:
- Zanalyzuje vyhledávací dotaz
- Pokusí se ho propojit s vašimi klíčovými slovy
- Pokud je předchozí krok úspěšný, vstoupíte do aukce spolu s ostatními inzerenty
- Pokud je aukce úspěšná, zobrazí se vaše čistě textová reklama (případně obohacená o rozšíření)
Google Nákupy těží z toho, že zákazníci nakupující online milují obrázky a ještě více mají radši, když mají přehled o cenách. Proti vyhledávacímu dotazu tak obdrží konkrétní produkty s názvem, cenou a obrázkem. Reklama se může ukázat nad výsledky vyhledávání, nebo vpravo od nich.
Na obrázku si prosím všimněte, že bez scrollování vůbec nejsou vidět přirozené výsledky – první pozice patří výlučně placené reklamě (ještě výrazně oddělené mapkou).
Inzerce technicky funguje na základě XML feedu, podobně jako ve srovnávačích Heureka a Zboží. Vy do něj vložíte informace o svém sortimentu a Google Nákupy se pokouší je ukazovat co nejrelevantnějším zákazníkům.
Aby vám Nákupy fungovaly, potřebujete několik základních věcí:
Založení i verifikace účtu Merchants je velmi intuitivní, stačí sledovat pokyny, které vám Google dá.
Propojení účtu s AdWords kliknutím na 3 svislé tečky vpravo nahoře / Propojené účty.
Po odeslání žádosti v Merchants přejděte do AdWords:
- Ve starém rozhraní dejte ozubené kolečko vpravo nahoře / Propojené účty / na další obrazovce vyberte Google Merchants.
- V novém rozhraní klikněte na ikonku francouzáku a v sekci Nastavení vpravo zvolte Připojené účty. Na další obrazovce opět dohledejte Merchants.
Tipy pro správné vytvoření XML feedu by vydaly na samostatný článek, níže uvedeme jen ty hlavní:
- Používejte Google Product Category
- Pokud ke zboží neznáte EAN/GTIN, přidejte do feedu atribut identifier_exists=no
- Klaďte důraz na klíčová slova umístěná vpředu v titulku produktů – např. “Dámské běžecké boty Adidas modré” místo “Favorit mezi zákazníky – modré adidasky na běhání pro slabší pohlaví”
Často provádíme audity účtů AdWords a u e-shopů naše analýza vždy začíná kampaní v Google Nákupech.
A stejně často narazíme na základní chybu – inzerce sice splňuje všechny podmínky a nějak funguje, ale celý sortiment je hozený do jedné sestavy s jedinou obyčejnou max CPC. Jak to tedy udělat lépe?
Jedním ze způsobů je přidat si do XML feedu atribut product_type (pozor, neplést s již zmiňovaným google_product_category). Tím si feed můžete rozčlenit podle kategorií produktů, které na webu prodáváte – obchod s módou by tedy mohl mít:
- Dámské kalhoty
- Dámské bundy
- Dámské plavky
- Pánské kraťasy
- Pánské bundy atd.
Poté každé takto vytvořené kategorii vytvoříte samostatnou reklamní sestavu. Výhody jsou obrovské:
- Můžete bidovací strategii plně přizpůsobit své marži na daném sortimentu
- Precizněji pracujete s vyhledávacími dotazy a vylučujícími slovy
- Díky segmentaci snadno uvidíte, které konkrétní produkty vám vydělávají a včas zachytíte ty, kterým se nedaří
Způsobů nastavení inzerce je celá řada, s tímhle však chybu neuděláte.
Podrobnější rozbor jednotlivých strategií najdete v našem článku na téma Jak optimalizovat Google Nákupy?
Zde ještě upozorníme, ať si v nastavení kampaně vypnete Vylepšenou CPC – na papíře sice vypadá parádně (Google automaticky zvedne vaši max CPC až o 30 %, když vidí zákazníka s velkým potenciálem ke konverzi), v praxi ale jen zvyšuje náklady bez příslušného navýšení tržeb.
Nastavili jste kampaň před pár dny, ale kýžené prokliky a konverze se nedostavují?
První zastávka vede do e-mailové adresy, na kterou jste si účet Merchants založili. V případě jakéhokoli problému totiž přijde automaticky e-mail, který vás na něj upozorní a zároveň vás nasměruje do příslušné sekce nápovědy.
Stejné informace můžete získat přímo v rozhraní Merchants Center. Hlavní info vám poskytne graf na úvodní obrazovce (zelená = dobrá, červená = špatná) a podrobnější informace získáte na panelu Produkty / Diagnostika.
Ujistěte se také, že máte nastavenou správnou CPC přímo na úrovni produktových skupin – CPC nastavená na úrovni sestav je v kampani pro Nákupy zcela ignorována (často se tedy stává, že vám reklamní sestava říká CPC 3 Kč, ale ve skutečnosti máte nastaveno 0,01 Kč).
Pokud si stále nevíte rady, kontaktujte podporu – v rozhraní Merchants klikněte vpravo nahoře na 3 tečky a vyberte Nápověda (k dispozici je telefonní číslo a ve vybraných hodinách i živý chat). Můžete také vyplnit tento formulář.
Byť jsou Google Nákupy v podstatě automatická inzerce na základě XML feedu, je možné podniknout mnoho kroků na jejich optimalizaci – a mnoho z nich je potřeba dělat pravidelně. Tento typ kampaně v AdWords v sobě skrývá velký potenciál a Nákupům byste tak měli vždy věnovat maximální pozornost.
Propojením účtů AdWords a Merchants si také otevřete dveře k dalšímu mocnému marketingovému nástroji – dynamickému remarketingu.