O PPC koluje po internetu a mezi lidmi spousty mylných informací. Často za to mohou nedostatečné znalosti, neomylné zdroje typu “můj známý povídal” či nepochopení systému ze zmatečných návodů na internetu, které vedou jen do finanční ztráty. Podívejme se tedy na několik mýtů, se kterými se setkáváme.
Mnoho z vás či vašich kamarádů tvrdí, že na reklamy neklikají. Je to stejné, jako když tvrdíme, že chodíme každý den běhat, nepoužíváme telefon během řízení nebo jdeme do hospody jen na jedno.
V dnešní době reklam je v podstatě nemožné nikdy nekliknout. Podívejte se jen na výsledky vyhledávání Seznamu, kde se k přirozeným (tedy neplaceným) výsledkům bez pohybu myši vůbec nedostanete.
A to nejdůležitější, u PPC reklam neplatíte za to, pokud se vaše reklama zobrazí. Platíte jen za samotné kliknutí.
Dále na nás vyskakují reklamy v emailu (a dle našich statistik na ně lidé hojně klikají a nakupují z nich), při čtení článků, sledování videí nebo na sociálních sítích.
Nemluvě o tom, pokud budete psát či postovat fotku vaší ranní kávy na svých sociálních sítích, reklamy na kafe, kávovary i kavárny se na vás začnou valit. Vítejte ve světě relevantní reklamy! Reklamní systémy se snaží ukazovat reklamy, které budou uživatele zajímat. A tím pádem zvyšovat šanci, že na reklamu kliknout.
Kliknutí na výsledek vyhledávačů v organickém vyhledávání je zdarma. Dostat se na přední příčky v přirozeném vyhledávání na Googlu a Seznamu již dávno není rychlá ani levná záležitost. Dnes je úspěšné SEO kombinací několika marketingových nástrojů. Kromě úprav v kódu, potřebujete kvalitní obsah a vysokou prolinkovanost vašeho webu.
Tedy. Prolinkovanost jednoduše znamená, že potřebujete mít odkaz na váš web rozesetý různě po internetu. A i takové PR články se šplhají do několika tisíce i desetitisíce korun. Za jeden link. Těch však potřebujete desítky. Můžete přidávat komentáře s odkazem na váš web. Nicméně i tento link musí být relevantní k danému článku či příspěvku. Divili byste se, co vše velké oko Googlu vidí a posuzuje. Za kvalitní obsah není považován odborný, ale kvalitní pro roboty, kteří rozhodují o pozici vaší stránky. A na to potřebujete dalšího specialistu. A sami víme, jak jsou jakékoliv úpravy na webu drahé.
V SEO tedy neplatíte za samotné prokliky - ale platíte velké peníze za to, abyste vůbec byli na pozicích, z kterých prokliky budou chodit. A i tak se nacházíte hluboko pod placenými výsledky z PPC kampaní.
Odeslat e-mail zákazníkům nic nestojí. To máte pravdu. Jenže tyto e-mailové adresy jste museli nějak získat. Tito lidé tedy již museli přijít do styku s vaším webem. Museli vám dát svojí adresu na trzích. Museli u vás již nakoupit. A co když tento člověk přišel z placené reklamy? A teď mu můžete posílat nové akce a nabídky na e-mail. Tedy pokud si nezruší odběr.
Co kdyby vám PPC reklamy kromě objednávek přinesly také více e-mailových adres?
Lidé chodí na sociální sítě, aby se bavili a nechtějí z toho mít katalog s reklamou a novinkami o vaší firmě. Je těžké a časově náročné vytvořit si kvalitní základnu fanoušků, kteří budou navíc reagovat na vaše příspěvky.
Jednoduše neexistuje nástroj, který by byl stoprocentně zdarma. A kdokoliv tvrdí, že ano, tak to rozhodně není pravda. PPC reklamy vám mohou (kromě nových zákazníků, více tržeb atd.) přinést více fanoušků na sociálních sítích či nové e-mailové adresy. A jako bonus se jednoduše analyzuje jejich úspěšnost.
Nepřemýšlejte nad tím, jak PPC reklamy fungují. Přemýšlejte nad tím, co vám mohou přinést. Boty si také sami šít nebudete. Ale díky nim můžete chodit do práce, do lesa a vlastně vůbec vyjít ze dveří. Spousty z nás ani nerozumí tomu, jakými procesy boty při výrobě procházejí. A přesto se těšíme z výsledku.
Podobně se zaměřte i na PPC reklamy. Co vám tedy mohou přinést?
„Spolupráce s opravdovými specialisty, kteří správně porozumí vizi značky a uchopí správu PPC za správný konec, je alfa omega toho, co naše značka potřebuje. Jsme velice rádi, že se nám to podařilo právě s agenturou Dantoa, která dobře rozumí naším cílům a pracuje efektivně." - Team Galsari
Na trhu dnes najdete spousty PPC agentur i PPC specialistů. Jenže ani PPC specialisté nemusí být zase až takoví specialisté, jak se prezentují. Někteří specialisté mají svůj “zaručený” postup, který aplikují na své klienty.
Jenže teorie, že jedna praktika platí na vše, nefunguje.
Každý klient potřebuje individuální přístup. Každý eshop má jiné zákazníky. A každá cílová skupina se na internetu pohybuje jinak.
„DANTOA marketing s. r. o. je v pořadí třetí agentura, kterou jsem ohledně on-line marketingu oslovila. Rozhodně je však první agenturou, která se snaží pochopit specifika mého zboží i chování zákazníků.” - Blanka Grossová, Victoria Grace
Když procházíte výběrem agentury či specialisty, zaměřte se kromě hodinové sazby i na další ukazatele:
„Vyzkoušeli jsme několik velkých i malých agentur pro správu PPC, ale až s DANTOA marketing s.r.o jsme si jistí, že naše marketingové kampaně jsou ve správných rukou." - Ing. Ondřej Hoňka, prumex.cz
Pokud jste již reklamy vyzkoušeli a nefungovaly vám, nezavírejte jim dveře. Zašlete nám požadavek na bezplatný audit vašich kampaní. Během něj zjistíme, proč reklamy nefungovaly a poskytneme návrhy řešení.
PPC reklamy nejsou jen Google. PPC reklamy máme i na Facebooku, Instagramu, Seznamu, Bingu, Yahoo a zbožových srovnávačích. Nastavit sami si to samozřejmě můžete. Materiálů a knowhow je na internetu mnoho. Budete mít však čas na to se vše naučit a sledovat novinky?
Jasně. Není to raketová věda. Naučit se to může relativně každý. Každý se může naučit jak fotit a stát se fotografem. Každý si může koupit barvu v drogerii a nabarvit si vlasy či se sám ostříhat.
Co tím chci říct.
PPC reklamy jsou dynamickým segmentem online marketingu a zahrnují v sobě mnoho systémů a neustále se vyvíjejících postupů a funkcí. I my v DANTOA máme různé odborníky na odlišné systémy.
Daniel s Janou dohlíží na kampaně Facebooku a Instagramu. Katarína s Alešem mají pod palcem Google Ads. Ondřej s Martinou zbožové srovnávače. A například Šárka s Monikou se věnují převážně Skliku.
V dnešní době se již nedá říci, že by jeden člověk ovládal vše. Zvláště v tomto segmentu, kde novinky přicházejí každý měsíc.
A již vůbec neplatí, že po nastavení kampaní si mohu hodit nohy na stůl a čekat, až mi přistanou peníze na účtu. To by to přece dělal každý a všichni by už byli dávno v Karibiku. Je potřeba neustálého sledování a následných zásahů. A tak se znovu ptám. Poté, co se vše naučíte a nastavíte, budete mít čas kampaně i denně sledovat?
Svěřte svůj eshop či službu do rukou odborníků a nestresujte se.
PPC reklamy se mohou jevit jako drahá investice. Nicméně, co kdybyste za každou 1 investovanou korunu vydělali 6 Kč? A jak na to vlastně přijdete?
Google Analytics dokáže sledovat každý nákup a přesně segmentovat zdroj tohoto nákupu. Bohužel častým problémem je, že nastavení Google Analytics je nesprávné, a tak vám tyto drahocenné data mohou unikat.
Utratit 10 000 Kč měsíčně za správu kampaní se může zdát mnoho. Zejména u menších eshopů a služeb. Nemluvě o dalších 30 000 Kč, které vás bude stát reklamní kredit. Podívejte se ale např. na vývoj návratnosti investice do PPC reklam u dvou z našich klientů:
malý eshop | Po 1. měsíci | Po 3. měsíci | Po 6. měsíci |
Náklady | reklamní kredit | 10 000 Kč | 25 000 Kč | 58 000 Kč |
Náklady | správa | 5 100 Kč | 8 900 Kč | 15 500 Kč |
Náklady celkem | 15 100 Kč | 33 900 Kč | 73 500 Kč |
Tržby z kampaní | 85 000 Kč | 240 000 Kč | 600 000 Kč |
Cílové PNO klienta | 15 % | 15 % | 15 % |
Dosažené PNO | 17,76 % | 14,13 % | 12,25 % |
služba | Po 1. měsíci | Po 3. měsíci | Po 6. měsíci |
Náklady | reklamní kredit | 3 500 Kč | 6 000 Kč | 13 000 Kč |
Náklady | správa | 4 500 Kč | 3 900 Kč | 4 900 Kč |
Náklady celkem | 8 000 Kč | 9 900 Kč | 17 900 Kč |
Tržby z kampaní | 30 000 Kč | 50 000 Kč | 110 000 Kč |
Cílové PNO klienta | 35 % | 35 % | 35 % |
Dosažené PNO | 26,67 % | 19,80 % | 16,27 % |
„S firmou Dantoa spolupracujeme necelý rok, za tu dobu jsme zvýšili obrat o desítky procent při stejných nákladech. Vyzdvihnul bych hlavně perfektní komunikaci a spoustu nových nápadů. Společně jsme úspěšně expandovali na Slovensko i do Maďarska a už se připravujeme na další evropské země." - Jan Plaček, majitel tvrzenaskla.eu
Existují zákazníci, kteří preferují nákup u menších prodejců. A hádejte. Google toto ví. Z jejich předešlých nákupů umí vypozorovat, v jakých typech eshopů nakupuje. Umí totiž pracovat s preferencemi zákazníků. A přesně těmto lidem nabídne vaši reklamu. V DANTOA často k identifikaci těchto zákazníků používáme kampaně s chytrým strojovým učením, které zužitkují bohatou datovou základnu přímo od Googlu.
A že vás převálcují ve vyhledávací síti? Nebudeme vám lhát, protože je opravdu možné, že částečně ano. Je totiž stále potřeba pamatovat na to, že mají vyšší kapitál a mohou si tedy dovolit utrácet více.
Pro většinu eshopů navíc vyhledávací síť často hraje jen druhé housle ke Google Nákupům. Pojďme se ale i tak podívat, jak může ve vyhledávání prorazit i menší inzerent:
Více o tom, zdali neplýtváte rozpočtem na příliš obecná slova si můžete přečíst v článku od naší Martiny.
Pojďme si to tedy shrnout.
V agentuře DANTOA máme aktuálně 9 certifikovaných specialistů. Zároveň jsme Google Partner Premier a Seznam certifikovaná agentura (jako jedna ze 17 v ČR).
Kampaně spravujeme i na zbožových srovnávačích Heureku, Zboží.cz, Favi, Glami atd. Hlavní gró naší práce ale samozřejmě leží v Google Ads, Skliku a na Facebooku/Instagramu.