Nejsou žádnou novinkou, v účtech je objevujeme a nastavujeme již několik let, ale jejich fungování je stále velkou záhadou. Google Smart kampaně jsou jakýmsi usnadněním správy a optimalizace kampaní pro uživatele, kteří Google Ads neznají, ale chtěli by inzerovat i bez pomoci specialisty. A proč jsou záhadou? V některých případech výsledky přinášejí, v jiných ne. Někdy se rozběhnou s útratou 2x vyšší než si přejete, jindy i týden pátráte po příčině proč se kampaň nezobrazuje. Smart kampaně jsou jako black box – plné užitečných dat, ale Google vám do nich nedovolí nahlédnout ani je nijak ovlivnit.
Říkáte si, že na tom nezáleží, pokud mají kampaně výsledky? V tom případě vám nezáleží na dalším růstu vašeho podnikání a pomalu jej zabíjíte. Smart kampaní existuje několik typů a každá má svá pro i proti.
Nejmladší ze Smart rodinky, ale zřejmě i nejhrozivější. Už ikonka ve formě kouzelné hůlky nám napovídá, že tady se bude dít "magic". Kampaň máte bez nadsázky nastavenou do 5 minut a Google slibuje, že se o vše postará za vás. A to s tím minimem vstupních dat, které jste mu právě předali. V kampani nastavíte cílovou stránku, pár okruhů klíčových slov (ano správně čtete "okruhů") a nasypete dostatek reklamních textů. Žádné zdlouhavé párování klíčových slov k textům či hraní si se skóre kvality. Optimalizace je v případě tohoto typu kampaně jen sprosté slovo.
Jak to tedy může fungovat? Tak jako Google slibuje, cílí skutečně jen na ty nejrelevantnější zákazníky – v tomto případě jsou to tedy uživatelé, kteří vyhledávají váš brand nebo na vašem webu už byli. Na 100% vám to samozřejmě nikdo nepotvrdí, ale po nasazení této kampaně můžete sledovat jasné náznaky poklesu výkonu ostatních kampaní, které jste měli dosud nastavené a výkonné. A proč je to problém? Růst jakéhokoli elektronického obchodu nebo služby je možný pouze neustálým získáváním nových zákazníků. Získávání nových zákazníků je ale většinou nákladné a proto do strategie Smart kampaně patří jen minimálně.
Další v pořadí chytrých kampaní je „obsahovka“. Zde při nastavování chytré kampaně oproti té klasické ani velký rozdíl nepoznáte, až na malý detail – cílení. Google i v tomto případě rozhoduje za Vás a nedovolí jakoukoli změnu. Chcete vyloučit aplikace či konspirátorské weby? Zákazníky, kteří již nakoupili či se k vám registrovali? Chcete kategorii dámského prádla cílit jen na dámy? Ne, ne, ne. Takhle to nefunguje. Google ví nejlépe co dělá a žádnou z těchto změn vám nedovolí. A to není zdaleka jediná nevýhoda Smart display kampaně. Jaké jsou tedy ty hlavní?
Docela dost nevýhod na to, abyste osud svého účtu svěřili do těchto kampaní.
Jelikož jde o nejrozsáhlejší a nejoblíbenější smart kampaň, záměrně jsme si nákupní kampaň nechali nakonec. A proč je tak oblíbená? V jednoduchém nastavení obsáhne všechny výhody dvou nejvýkonnějších kampaní v celém systému Google – nákupní kampaně a dynamického remarketingu. Jakmile v účtu nastavíte chytré nákupy, můžete se s těmito kampaněmi rozloučit, ani jedna z nich se vám již více zobrazovat nebude (nebo jen minimálně). Jednoduché a efektivní řešení? I když se to tak může zdát, neplatí to úplně. I v tomto případě zopakujeme, že využitím smart kampaně automaticky přicházíte o všechna užitečná data – na jaká klíčová slova se zobrazujete, jaká je demografie vašich zákazníků a také vám nákupní smart kampaň nabízí jen velmi limitované možnosti optimalizace. Pokud je ale správně nastavena, jedná se o velmi výkonný typ kampaně v Google Ads a rozhodně bychom ji tedy nezatracovali.
I když byla první část článku laděna ve spíše negativním pohledu na smart kampaně, rozhodně je není třeba zatracovat. Smartky mají své důležité místo v téměř každém účtu, ale je nutno se s nimi naučit pracovat a být smart i bez nich. U mnoha auditů se setkáváme s nastavením účtů, které fungují pouze na chytrých kampaních, případně jsou doplněny o DSA kampaň nebo vyhledávací kampaň s jednou reklamní sestavou. V tomto případě se skutečně nedá mluvit o smart řešení a většinou je nutné celkové přenastavení účtu a následná rozsáhlá optimalizace.
Jaký je tedy závěr? Smart kampaně pro Vás mohou být výborným sluhou, ale zlým pánem. Záleží jen na Vás, jak se k nim postavíte. Přestože jsou tyto kampaně uzavřeny a pracuje se s nimi obtížněji, je nutná jejich pravidelná optimalizace a testování. Rozhodně se není třeba spoléhat na chytré nastavení, které vše vyřeší za Vás.