Dnešní weby si bez PPC reklamy představíte asi jen těžko. Dalo by se ale říci, že historie PPC reklam se začala psát teprve nedávno. Od spuštění prvních reklam tohoto typu uběhlo sice pouhých 24 let, ale obor se neustále vyvíjí mílovými kroky. Před více než 20 lety byly PPC teprve v plenkách a jejich systémy se zásadně odlišovaly od těch, které známe a používáme dnes.
Počátky PPC reklamy začaly vznikat v roce 1996, kdy svůj model spustila společnost Planet Oasis. Zanedlouho se do hry připojuje také Yahoo!. Na Stanfordské univerzitě v Kalifornii vzniká právě zásadní výzkumný projekt, kterým není nic jiného než dnešní Google.
Nový typ internetové reklamy se osvědčil a v roce 1997 už ji aktivně využívá více než 400 velkých značek. Reklamy tehdy ještě nedisponovali nastavením ceny - ty byly pro každého inzerenta fixní a jejich rozpětí se pohybovalo od $0.005 do $0.25 za jeden klik.
Ten samý rok mohl být zásadním pro společnost Yahoo!, které se tehdy velmi dařilo. Yahoo! totiž odmítlo nabídku na odkoupení Googlu - měli možnost jej odkoupit za “pouhý” 1 milionu dolarů.
V roce 1998 předvedla svůj model PPC reklamy pro vyhledávání společnost GoTo.com, jejichž systém fungoval jako vyhledávač, který ukazoval pouze placené příspěvky. Tento systém fungoval na základě klíčových slov. Nedlouho na to umožnili také inzerentům nastavit pro jejich reklamu cenovou nabídku a upravovat její výši pro jednotlivá klíčová slova.
Google nezahálel a brzy spustil reklamu ve vyhledávání. Netrvalo příliš dlouho a byl na světě i reklamní systém. V roce 2000 spouští společnost systém pro správu PPC reklamy s názvem Google AdWords. Využíval tehdy model CPM. Nejednalo se tedy o platbu za jeden klik, ale o platbu za 1 000 zobrazení reklamy.
Trvalo další dva roky, než představil Google vylepšení svého modelu, který v rámci vylepšení a maximalizace zisku z reklamy, začal pracovat s jejich relevancí. V tomtéž roce je poprvé umožněno začít využívat PPC reklamu i v ČR.
V roce 2003 přichází další zásadní zlom a Google představuje projekt Adsense.Umožnil tak nyní majitelům webových stránek nechat na svůj web umístit reklamu. Za každé kliknutí na tuto reklamu získá majitel stránky finanční kompenzaci. Takto se pomalu začíná rozrůstat obsahová síť pro Google AdWords.
Díky vylepšení systémů získává Google většinový podíl v online vyhledávání, který představuje 84,7 %. Rok 2005 byl pro Google dalším zásadním a právě přichází nástroj, bez kterého si mnozí nedokážeme vyhodnocení nejen PPC kampaní představit - přichází Google Analytics. Pro přesnější výsledky bylo také zapotřebí vylepšit měřící systémy tak, aby byly schopny rozpoznat tzv. falešné kliky, které v této době přesné výsledky začaly komplikovat.
V následujícím roce se událo hned několik dalších zásadních událostí: Google kupuje YouTube. Yahoo! nabízí za odkoupení Facebooku 1 miliardu dolarů, ten ale nabídku odmítá a zanedlouho na to spouští za podpory Microsoftu první verzi své PPC reklamy. Následující rok už Facebook spouští vlastní systém, který umožňuje cílení reklamy podle zájmů a demografie. Seznam v ČR spouští svůj PPC systém Sklik.
V roce 2008 Google představuje svůj internetový prohlížeč Chrome, který se pouští do boje s tehdy dominantním Firefoxem a Explorerem. Už jen díky zázemí Google se Chrome stává brzy oblíbeným prohlížečem. Zároveň v této době Google pracuje na vylepšení relevantnosti reklam. Upouští také od restrikcí, které se týkaly inzerce alkoholových nápojů. V tomtéž roce spouští LinkedIn své Direct Ads, tedy textové reklamy, jejichž podoba se dodnes téměř nezměnila.
Píše se rok 2010 a v této době se také začíná zvyšovat využívání internetu v mobilních telefonech. Google rozpoznal potenciál, nezahálí a kupuje startup AdMob - začíná se více soustředit i na tuto formu PPC reklamy. Postupně také připojuje i možnost volání přímo z reklamy. Ve stejném roce je nově prostřednictvím Google AdWords možné využívat remarketing, o rok později Google AdWords přidává funkci vylučujících klíčových slov.
Google doposud zaujímal v PPC reklamě hlavní postavení, to se ale může změnit. V roce 2012 se do hry přidává se svojí reklamou Twitter. Facebook odkupuje za 1 miliardu dolarů Instagram. Facebook v tomtéž roce také spouští svůj Facebook Exchange (FBX), který umožnil používat inzerentům remarketing na sociální síti. Systém byl ale využíván pouze pro desktopová zařízení a vlivem většího potenciálu mobilních telefonů byl později ukončen.
V roce 2014 Google spouští Shopping Ads a upravuje pravidla pro inzerci - zakazuje inzerci obsahu pro dospělé. Ve stejném roce Facebook kupuje komunikační aplikaci WhatsApp. Rok na to představuje Facebook svůj Facebook Pixel - téměř nepostradatelný nástroj, který poskytuje přesnější data o uživatelích a usnadňuje tvorbu publik pro cílenou reklamu. Objevuje se také nová tří stupňová struktura reklam: Kampaň -> Ad set -> Reklama.
Sklik přidává do svého systému funkci retargetingu.
O dva roky později přišlo od Googlu jedno z dalších důležitých vylepšení. Došlo na rozšíření textových reklam a zvýšil se také počet povolených znaků v titulku i v popisku. Facebook pod vlivem enormního používání mobilních telefonů, které generovaly největší zisk z reklamy, ukončuje FBX a přidává funkci chatbotů pro Messenger.
V roce 2018 přichází zákaz inzerce týkající se kryptoměn. Začátkem roku přišel s restrikcí Facebook a zanedlouho byl následován i Googlem. V tomto roce Google také představuje svůj AdBlock pro Chrome, který filtroval méně kvalitní reklamy a pomohl tak k vyšším standardům. To však ještě pro rok 2018 nebylo všechno. Dne 24. července se z Google AdWords stalo Google Ads. Schválně, přistihnete se ještě, že občas používáte tento původní název?
S rokem 2019 přichází další novinky. Google představuje nové Discovery Ads. Twitter omezuje ve svých reklamách politická témata, Google je v omezeních zanedlouho následuje.
A co přišlo letos? Svět zasáhla covidová krize. Google v této situace hodil svým menším a středně velkým inzerentům záchranné lano v podobě kreditu využitelného v Google Ads. Do Česka dorazily Tik Tok Ads. Facebook zkrátil délku svého atribučního okénka. LinkedIn testuje Stories Ads. Instagram připravil novou reklamní plochu ve feedu uživatele - sponzorované příspěvky se objevují, jakmile uživatel shlédne všechny novinky ve svém feedu.
Od vzniku PPCček se neustále dějí zásadní změny, přicházejí vylepšení a nová rozšíření. PPC je bezesporu jeden z nejvíce pokrokových oborů a postupem času se stal nepostradatelným nástrojem nejen e-shopů, ale i pro většinu marketérů.
Stejně jako samotné systémy, i práce v nich se vyvíjí. Zatímco z počátku existovali specialisté na PPC reklamu obecně, dnes již máte specialisty na jednotlivé systémy. Proto velké brandy disponují často celým PPC oddělením. Velké i malé agentury zaměstnávají specialisty zaměřené na různé PPC podobory. I freelanceři se zaměřují často pouze na Facebookovou reklamu nebo na reklamu na Google Ads.
I u nás to tak je. Katarína, Jakub a Veronika mají na starosti Google Ads. Jana s Danielem se starají o Facebook a LinkedIN. Ondřej a Martina mají pod palcem zbožové srovnávače a Criteo. Monika s Nikoletou zase tráví většinu času v systému Sklik.
PPC reklama umožňuje být vidět, získávat nové zákazníky, šířit povědomí o značce a generovat zisk. Napište nám a konzultujte své kampaně přímo s PPC specialisty a zapomeňte na drahé prostředníky v podobě account manažerů.